School

Tegenwoordig blijven kinderen veel vaker op het reguliere onderwijs. Ook kinderen met autisme. Heel fijn voor deze kinderen dat dit kan, als dit (nog) passend is. Voor jou als leerkracht/docent kan het voelen als weer een extra verzwaring. Naast jouw reguliere programma en verschillende instructieniveaus, moet je al zoveel. En om eerlijk te zijn, weet je eigenlijk helemaal niet zoveel over autisme. Maar ook tijd/energie om je er in te verdiepen heb je niet. 

Als moeder van 3 kinderen met autisme, gediplomeerd autismecoach en al meer dan 20 jaar werkzaam als leerkracht, weet ik waar jij mee worstelt, maar ook wat deze kinderen nodig hebben. Het is voor deze kinderen van essentieel belang dat ze gezien worden en dat er gekeken wordt wat zij nodig hebben. Anders bestaat het gevaar dat ze uitvallen. Dat zou toch zonde zijn.

Ik bied diverse mogelijkheden aan om te zorgen dat deze kinderen de ondersteuning krijgen die ze verdienen. Dit kan individueel, voor een team of voor de hele school. 


Een leerling met  autisme in jouw klas

Jij hebt een leerling in de klas met (een vermoeden van) autisme. Jij merkt duidelijk dat deze leerling een specifieke aanpak nodig heeft. Dat gun je deze leerling ook. Je weet alleen niet precies wat en je probeert maar wat uit. Heel effectief is het niet. En om eerlijk te zijn, jouw kennis reikt niet ver genoeg om te zien wat er anders zou kunnen. Daarbij komt dat je het al zo druk hebt met jouw reguliere programma en verschillende instructieniveaus. Je weet niet waar je de tijd en energie vandaan moet halen om je hierin te verdiepen. 

Mijn aanpak voor de leerkracht/docent van de leerling met (een vermoeden van) autisme is vooral praktisch van aard. Jij zit niet te wachten op heel veel theoretische kennis. Jij wilt in de klas er snel mee aan de slag kunnen. 

Lees meer... 


Teamvoorlichting

Bij jou op school zitten enkele leerlingen met (een vermoeden van) autisme. Je wilt deze leerlingen net zoveel kansen geven als de andere leerlingen. Je merkt alleen als directie of zorgcoördinator, dat de kennis over autisme minimaal is. Wellicht lopen er wel collega's rond die "niet aan autisme doen". Voor deze leerlingen is het van belang dat er gekeken wordt naar wat zij nodig hebben, om uiteindelijk schooluitval te kunnen voorkomen. Ik weet wat voor een impact (als moeder van 3 kinderen met autisme) bepaalde leerkrachten kunnen maken op een kind en wat thuiszitten met een kind doet. Dat is iets wat ten allen tijden voorkomen dient te worden. 

Lees meer...


Van groep 8 naar het V(S)O

Voor iedere leerling is de overstap naar het voortgezet onderwijs een grote en spannende stap. Voor kinderen met (een vermoeden van) autisme is het nog spannender. Het is dan ook ontzettend belangrijk dat deze stap zo zorgvuldig wordt genomen. 

Ten eerste is het van belang om op tijd te starten met de aanvraag voor het VSO en te zorgen dat het OPP up to date is, indien deze keuze gemaakt is. Check ook wanneer open dagen en informatiedagen zijn van deze VSO-scholen. Vaak vinden de informatieavonden al plaats in groep 7. 

Als er eenmaal een school gevonden is VO of V(S)O begint het traject waar ik bij kan ondersteunen, als zogenaamde STAP-coach. Ideaal omdat ik naast autismecoach ook leerkracht ben. 

Lees meer...