Van groep 8 naar het V(S)O

Voor iedere leerling is de overstap naar het voortgezet onderwijs een grote en spannende stap. Voor kinderen met (een vermoeden van) autisme is het nog spannender. Het is dan ook ontzettend belangrijk dat deze stap zo zorgvuldig wordt genomen. 

Ten eerste is het van belang om op tijd te starten met de aanvraag voor het VSO en te zorgen dat het OPP up to date is, indien deze keuze gemaakt is. Check ook wanneer open dagen en informatiedagen zijn van deze VSO-scholen. Vaak vinden de informatieavonden al plaats in groep 7. 

Als er eenmaal een school gevonden is VO of V(S)O begint het traject waar ik bij kan ondersteunen, als zogenaamde STAP-coach. Ideaal omdat ik naast autismecoach ook leerkracht ben. Alles om te zorgen dat deze leerling de spannende stap met succes kan maken. 

Als STAP-coach werk ik volgens een gestructureerd stappenplan om ouders en leerkrachten van leerlingen die moeite hebben met sociale communicatie en/of flexibiliteit (kenmerken die vaak in het autismespectrum voorkomen) samen te brengen om passende ondersteuning te bieden bij de schooltransitie naar het voortgezet onderwijs.

Dit proces begint op de basisschool. Bij zorgen omtrent de overstap bij een leerling, kan ik worden aangesteld om de overgang te overzien. Ik breng de ouders, de leerling, de basisschoolleerkracht en nieuwe mentor samen in de warme overdracht om in kaart te brengen wat de leerling nodig heeft aan steun, begeleiding of hulpmiddelen.

Dit wordt vastgelegd in het zogenaamde OverSTAPplan, een document waarin wij de afspraken duidelijk op een rij zetten. Dit kan natuurlijk in overleg worden bijgesteld of aangevuld.

Gedurende de brugklas hou ik contact met de mentor, ouders en eventueel de leerling door  te checken hoe het gaat. Ik maak daarbij gebruik van een zeer uitgebreid handboek met tips en strategieën voor vele verschillende problemen waar leerlingen die moeite hebben met sociale communicatie en/of flexibiliteit tegenaan kunnen lopen, zoals problemen met planning, angsten, overprikkeling, etc.

Het is geen 1-op-1 coaching van de leerling. De school (eventueel de ouders) is verantwoordelijk voor de uitvoering en implementatie van strategieën op school die aansluiten bij de behoeften van de leerling.

De investering is op aanvraag. Scholen en ouders dienen zelf af te spreken hoe de betaling geschiedt.